Hvordan kunstig intelligens kan styrke lederutdanningen i Hæren

Hvordan kunstig intelligens kan styrke lederutdanningen i Hæren

. 5 minutter å lese

Ken Horghagen

Sersjant 1.klasse ved Hærens lagførerskole, Nestkommanderende i fagseksjonen og hovedinstruktør i ledelse og profesjon. Tidligere tjenestegjort i Telemark Bataljon.

Eldar Hagen

Hæroffiser, utdannet på Krigsskolen og USMC command and staff college. Master of Science in Defense Analysis/Irregular warfare fra Naval Postgraduate School

Hvordan kan instruktører frigjøre tid i en hektisk hverdag for å utvikle elevene der læring faktisk skjer? Samtidig, hvordan vil lederutdanning se ut hvis hver elev fikk oppdrag som utfordrer og utvikler dem på riktig måte? På Hærens lagførerskole tester vi nå kunstig intelligens (KI) for å gjøre nettopp dette. Med hjelp av KI matcher vi eksisterende oppdrag med elevenes behov og effektiviserer oppfølgingen. Resultatene begynner allerede å vise seg.

Tre prinsipper – to hovedmål – én teknologi

Før implementering av KI pilotprosjekt på Lagførerskolen var det viktig å sette de overordnede rammer i form av tre prinsipper. For det første skulle KI fungere som ett støtteverktøy, hvor mennesker fortsatt var ansvarlige for endelige vurderinger og beslutninger. For det andre var krav til personvern ufravikelig. Dette ledet til det tredje, at KI løsningen behandler brukere likt og rettferdig, samt er transparent. Således måtte KI systemet være lett å forstå, ha en tydelig funksjon, og gis definerte rammer for beslutninger.

Vår bruk av KI har to klare mål. For det første effektiviserer KI arbeidet med å loggføre og systematisere observasjoner, slik at vi kan bruke mindre tid på administrative oppgaver og mer tid på tett oppfølging av elevene. For det andre kan KI støtte instruktøren med å matche elevenes styrker og utviklingsområder opp mot planlagte føringsarenaer som best utfordrer og utvikler dem som ledere. Dette handler ikke om å erstatte instruktørene, men om å gi dem bedre verktøy for å gjøre det de allerede gjør – bare enda bedre.

Effektivisering gir bedre oppfølging

I dag bruker instruktørene ved Hærens lagførerskole mye tid på å loggføre og sammenfatte skriftlige observasjoner fra en våt notatbok til Word etter øvingsaktiviteter. Dette arbeidet er viktig, men det går ofte på bekostning av tid brukt direkte med elevene. En KI-basert «diktafon» som sammenfatter dagens observasjoner på elevene vil spare observatørene for mye ekstraarbeid i vurderingsprosessen.

Fra Hærens lagfører kurs på Terningmoen. I dag bruker instruktører mye tid på å loggføre og sammenfatte skriftlige observasjoner på notatblokker. Foto: Torbjørn Kjosvold

KI-løsningen fra Midlaier, en nyetablert norsk bedrift som har fått finansiering av Forsvarsdepartementet (FD) og veiledes av Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI), loggfører observasjoner direkte via tale på egen mobiltelefon mens vi er ute i felt, og sammenfatter notatene til en strukturert oversikt per elev. Dette gir oss bedre muligheter til å identifisere elevenes styrker og utviklingsområder.

Samtidig er det viktig å understreke at selv om KI forkorter den langsomme og rasjonelle tankemåten forbundet med skriving av vurderinger, er det fremdeles mennesker som har det endelige ansvaret. Troppsledelsen følger også nøye med på observasjonsloggen. Ikke bare for å kontrollere bruken av KI, men også fordi dette er en naturlig del av å kjenne, tilrettelegge for og følge opp elevene i egen tropp. Gjennom denne oversikten sikrer troppsledelsen at vurderingene blir sett i et helhetlig perspektiv, samtidig som de støtter instruktørene med veiledning og kvalitetssikring.

Selv om vi er i en tidlig fase, ser vi allerede tydelige resultater. For eksempel har initiale beregninger høsten 2024, i modulen kalt Emne 1 på lagførerskolen, vist en tidsbesparelse på 46,25 timer per instruktør. Med andre ord, den gamle metoden å loggføre tok instruktøren 52,5 timer mot 6,25 ved bruk av KI. Totalt for 30 instruktører ved Lagførerskolen vil dette bety 1387 timer spart. Denne tiden har instruktørene benyttet til tettere oppfølging av hver enkelt, samt frigjort tid til å planlegge neste aktivitet bedre.

Figur: Initielle beregninger etter intern evaluering av KI ved Lagførerskolen høsten 2024. Kilde: Horghagen, Ken, Orientering KI ved HLFS, Power Point, 04.12.2024

Bruken av KI til å understøtte loggføring åpnet også for nye muligheter underveis. I tillegg til å effektivisere innsamling og rapportskriving kunne KI generere utkast med anbefalinger for videre oppfølging. Dermed åpnet det seg muligheter til å benytte loggføringen til mer enn bare tilbakemeldinger og dokumentasjon.

Hvordan kan den digitale loggføringen utnyttes enda bedre?

Oppdragene og føringsrollene elevene møter i utdanningen produseres i forkant. Disse oppdragene er ikke skreddersydd for den enkelte elev, men de dekker et bredt spekter av ledelsesutfordringer og -momenter. KI gir et sammendrag av en talebasert observasjonslogg som observatøren gir for hver elev og matcher dem med oppdrag som treffer deres styrker og utviklingsområder på en balansert måte.

Eksempler på tilpasning:

  • En elev som har utfordringer med å håndtere uforutsette stressmomenter, kan få tildelt et oppdrag som gradvis øker presset for å utvikle stressmestring.
  • En elev som er sterk på analytisk problemløsning, men mindre erfaren med raske avgjørelser, kan få en lederrolle i et oppdrag som krever raske vurderinger under tidspress.
  • En elev som har utmerket seg med beslutningstaking under press, kan få et oppdrag som tester ledelse i komplekse etiske dilemmaer.

Hensikten er å gi eleven nok utfordringer til at de utvikler seg som ledere, men ikke så mye at mestringsfølelsen uteblir og opplevelsen blir demotiverende. Resultatet er en mer balansert og målrettet utvikling av hver enkelt elev.

Personvern som prioritet

All bruk av KI på lagførerskolen skjer innenfor strenge personvernrammer. Informasjonen i systemet er fullstendig anonymisert, og alle data er knyttet til nummererte profiler. Ingen sensitive opplysninger som navn eller personnummer lagres. All data krypteres, og kun autoriserte instruktører har tilgang til informasjonen. Dette sikrer at teknologien utelukkende brukes for å støtte elevenes læring og utvikling.

På vei mot fremtiden

KI har gjort lederutdanningen mer presis og effektiv, og vi gleder oss til å videreutvikle denne teknologien videre. Så langt har KI i form av en rapporteringsassistent vært prioritet, samt innledende matching av oppdrag tilpasset elevenes behov. I fremtiden ser vi også for oss at KI kan bidra til å forbedre midtveissamtaler og sluttvurderinger, slik at vi systematisk vurderer elevenes utvikling der læringen faktisk skjer.

Selv om det nåværende prosjektet er relativt lite i omfang, vil det kunne gi flere effekter i Forsvaret i fremtiden. Som nevnt vil frigjort tid til administrasjon, objektive og standardiserte vurderinger, og fokus på utvikling av den enkelte elev gi bedre ledere ute i Hæren. En annen dimensjon er at frigjort tid også bidrar til å redusere tempoet i hverdagen hos instruktører. For eksempel kan redusert tidsbruk forenkle tilpassing av arbeidstid og avspasering. En bedret balanse mellom jobb og fritid kan potensielt øke ståtid hos ansatte, selv om det er tidlig å konkludere med om bruk av KI direkte bidrar til dette. På sikt kan pilotprosjektet utvides til andre utdanningsinstitusjoner i Forsvaret. Således vil effekten av utdanning øke, uten ett ressurspådrag i form av tid og belastning for ansatte.

Hærens lagførerskole har alltid vært en arena for utvikling – både for mennesker og metoder. Med KI tar vi et viktig skritt fremover. Vi bygger videre på det som allerede fungerer, og forbedrer det vi gjør best: å utvikle morgendagens ledere.

Foto: Illustrasjonsfoto av KI løsningen fra Midlaier i felt.


Ken Horghagen

Sersjant 1.klasse ved Hærens lagførerskole, Nestkommanderende i fagseksjonen og hovedinstruktør i ledelse og profesjon. Tidligere tjenestegjort i Telemark Bataljon.

Eldar Hagen

Hæroffiser, utdannet på Krigsskolen og USMC command and staff college. Master of Science in Defense Analysis/Irregular warfare fra Naval Postgraduate School

Er du enig/uenig med artikkelen, eller ønsker du å skrive for oss? Ta kontakt med redaksjonen og send inn ditt synspunkt. Bruk veiledningen vår.