Ambrosia, slangeolje og julepynt: Festtaler i Forsvaret sett fra sidelinjen

Vi nærmer oss jul. Julebordene er i gang og det er høysesong for festtaler, som gjerne glitrer mer enn de opplyser. Festtaler er et kjært barn som også kan kalles for andre ting; reklame, salgspitch, propaganda eller en pyntet fasade. Festtalene gjenspeiler i så måte livets fasader for øvrig. Det kan være godt å beskue fasaden på avstand, for å slippe å ta stilling til et vaklende reisverk. Festtaler som et samlebegrep for slike fenomener fortjener en seriøs gjennomgang. Siden festtalene kan oppleves som til dels useriøse og raljerende, velger jeg å være litt useriøs og selv raljere litt. Dette er altså en form for anti-festtale om festtaler. Jeg skal presentere noen aktuelle eksempler, som du kanskje kjenner deg igjen i, og så skal jeg til slutt gi et forslag til en generisk festtale, som kan brukes pro-bono.

Har du jobbet i forsvarssektoren, så har du nok vært vitne til en og annen festtale. Og det begrenser seg ikke bare til fest. Det er litt som med porno, det er litt kinkig å definere, men du vet stort sett hva det er når du ser det. Honningdryppende nærmest forkynnende søte ord. Et narrativ om at det er funnet opp en ny gudenektar, en ambrosia-smoothie av klisjeer og buzzwords som en nok må være nærme gudene for å finne på. Hvis du svelger det rått, kan det til og med være en game-changer. Om bare mange nok drikker denne gudenektaren, da skal vi se at alt blir bra. Dette kan gi assosiasjoner til Donald Duck historier satt til det ville vesten, hvor det innimellom dukker opp selgere av slangeolje, også kjent som juks og fanteri, solgt som noe som ligner mer på gudenektar. Hvis du skal vite om ambrosiaen som sjefene sier du må drikke er en ekte ambrosia eller en falsk slangeolje, så kan du se på innholdsfortegnelsen og grave litt i dybden. Ting som kan se bra ut, trenger ikke nødvendigvis være sunt for organisasjonen å innta. Ingredienser du må være spesielt oppmerksomme på er begreper som optimalisering, effektivisering, «jobbe-smartere», modernisering og lignende. Bærekraft har trendet de siste årene, og kombinert med innovasjon blir det en potent cocktail: Bærekraftig innovasjon! Hvis et konsulentselskap har vært delaktig i utarbeidelsen av innholdsfortegnelsen, og hvis de sier at utfordringene skal løses med «teknologi», da kan det være at du er i nærværet av slangeolje.

I sin essens er festtalen en form for å sminke på sannheten. En litt mer dunstende analogi kan være å si at en ruke fortsatt er en ruke, selv om den pakkes inn i sølvpapir og poleres til du kan speile deg i den. Hvor mye sminke eller sølvpapir som brukes avhenger av mengden ruke som ligger under. Det er litt som å pynte til jul og ha god stemning rundt julemiddagen. Alle familier har noe dysfunksjonelt ved seg. Er det mye grums under overflaten, må det nok mer akevitt og julepynt til for å holde de stive smilene gående til nyttår. Festtalene og de hvite løgnene har sin funksjonelle plass i noen sammenhenger. Man kan kose seg til jul, men man trenger ikke late som at alt er fryd og gammen, i hvert fall ikke hvis en bor i samme hus. For mange ønsker å holde festtalene gående på repeat, kanskje i troen på at en løgn som gjentas nok til slutt blir sann. Politikere er eksperter i slike sammenhenger.

Sannhetsgehalten i festtaler må altså tas med en trillebår salt. Et godt eksempel på dette er utdanningsreformen i Forsvaret og dens tilhørende festtaler, som kunne skimte med en svært variert og fyldig innholdsfortegnelse. Med sivile ledere som definerte innholdet i den militære profesjon, en fanatisk tro på outsourcing og nærmest total frikobling fra Forsvarets oppdrag til samfunnet, ble det stilfullt proklamert at dette ikke bare var en effektiviseringsreform, det var også en kvalitetsreform. McKinsey leverte et grunnlag til denne reformen. En rapport full av ingredienser som var ment å være ambrosia, som bidro til forføring av ledere mot reformeringens helliggjørende virkning. Halleluja! McKinsey vil for alltid ha sitt kvalitetsstempel på dette makkverket, et kvalitetsstempel som forhåpentligvis med tiden vil anerkjennes som det brennemerket det er. Du vet, sånne brennemerker som man i gamledager brukte for å merke hyklere, sjarlataner og kjettere. Heldigvis har verden gått videre? Utdanningsreformen er kanskje et dårlig eksempel, for jeg vet ikke om én eneste person litt lengre ned i Forsvaret som trodde ett ord av det toppsjefene lirte av seg. Løgnene ble uansett trodd av mange nok, på høyt nok nivå, til at det førte til betydelig skade på kvaliteten i Forsvarets utdanningssystem. Det har kanskje vært nevnt i en festtale at reformen oppnådde målene om kostnadsbesparelser, men jeg har til gode å se håndfaste data. Det er for øvrig også et kjennetegn på en festtale; den inneholder svært sjeldent håndfaste data.

Festtaler som en fasadebyggende, svulstig organisme har funnet sitt petriglass i sosiale medier. Det mest næringsrike miljøet for festtaler vil jeg hevde er Linkedin. Festtaler er som kannibaler, som fores av hverandre og dermed vokser som lepper med botox. Storbrukere av Linkedin vet nok ikke det selv, men de bidrar med små og store festtaler som kan være svært, i mangel på et bedre ord; festlige. Linkedin-poster kan f.eks. leses høyt på vorspiel som underholdning. En favoritt på vorspiel er å finne de som balanserer stolthet med ydmykhet som trapesartister. «Jeg er stolt og ydmyk over å ha fått snakke til en så kompetent forsamling i det viktige årsmøtet til xx (valgfritt firma). Dere har blitt en familie hvor jeg føler meg hjemme». Ting som er spennende på Linkedin er antageligvis relativt arbitrært og ikke spesielt vanskelig. Akkurat som i en festtale. Linkedin har takhøyde nok for å slippe narsissismen ut i fri dressur. De fleste står i ring, klør hverandre på ryggen og heier på hverandre i et totalt fravær av meningsfull diskusjon. På en måte er det litt befriende. Det er liksom de voksnes russebuss. Så er det også en del som klarer å fremstå mer ekte. Det er gjerne flinke konsulenter, som får hjelp av egen kommunikasjonsavdeling. Og det viktigste de må være flinke til er å få nye kunder. Forsvaret er en stor kunde av slike tjenester. Når festtalene hos både kunde og selger begynner å høres helt like ut, kan man lure på hvem som har mestret kunsten best – og hvem som til slutt betaler prisen.

Av og til kan det virke som at det finnes ansatte i forsvarssektoren som har gått festtaleskolen hos et konsulentselskap. Et eksempel på dette er Forsvarsbygg og Forsvaret sitt nyutviklede arbeidsplasskonsept. Kort fortalt; Forsvaret skal vokse, vi må bruke bygningsmassen smartere og mer fleksibelt. Konseptet er en god blanding av åpenbare sannheter, troverdige ideer og festtalespråk. På plussiden: Konseptet setter ord på en del løsninger som en kan se for seg materialisert i fysiske løsninger. Og noen av disse løsningene går det an å tro på uten inntak av psykedelika eller ambrosia. På minussiden: Språket er dynket i ord som "optimalt" og "effektivisering", begreper så utvannede at de burde vært forbudt. I kjernen ligger økonomiske argumenter pakket pent inn i bærekraftens språkdrakt – en moderne vri på "del på plassen!" Konseptet henviser til noen få kilder, hvorav de fleste kommer fra arkitektfirmaer som har et insentiv om at kunden skal bruke penger på deres løsninger. Det mest alvorlige er likevel at konseptet ignorerer forskning som viser at åpne kontorlandskap sjelden er en effektiv løsning, selv om de sparer plass. Sivile og offentlige virksomheter har prøvd dette før – med vekslende hell og betydelige justeringer. Men siden dette er en festtale i konseptform, er det naturlig at det skal være litt polert.  Jeg synes nesten jeg hører noen synge "Kumbaya, my Lord" ute i det åpne kontorlandskapet.

Det er mulig å lage en festtale om det aller meste. Noen deler av virkeligheten er såpass høytsvevende at festtaler er nødvendig for å skape en illusjon av mening. Som nevnt vil en festtale oftest ha en kime av sannhet i seg, samtidig som den bærer et tykt lag av sminke. Eksempler på tema i Forsvaret som kan være aktuell for festtaler er: Beredskap, status på reservedeler, stemning i forbindelse med reformer, hva man skal få ut av reformer og omstilling, modernisering, digitalisering, bærekraft, effektivisering, miljø, mangfold, ting som ledelsen tar på alvor, at personellet er den viktigste ressursen, at vi ikke må kose oss med misnøye, men se fremover og så videre. Det kan være krevende å være leder i dette landskapet, og i stedet for å gå inn i alt for mange detaljer, vil jeg heller presentere et forslag til en generisk festtale som alle ledere kan bruke nå før jul. For noen år siden kunne denne vært laget med en av de mange corporate gibberish generators som internettet kan by på. Siden kunstig intelligens har tatt noen steg de siste årene, har jeg valgt å la chatgpt lage årets jule-festtale. Hvis 100 sjefer bruker denne talen, har de i sum spart kanskje 50 timer. Dette er mitt bidrag til modernisering og effektivisering, vær så god:

Kjære kolleger, samarbeidspartnere og medborgere,

Vi er samlet her i dag for å hylle noe som ligger i kjernen av Norges trygghet – vårt Forsvar. Det er en styrke som ikke bare handler om mennesker, men også om teknologi, kompetanse og kapasiteter som imponerer selv verdens ledende militærmakter. For Forsvaret er ikke bare et skjold; det er et arsenal av muligheter, et system av strategisk slagkraft – en garantist for "alt vi har og alt vi er."

Forsvaret står stødig, bevæpnet til tennene med moderne kapasiteter. Fra kampflyene i F-35-flåten som gjennomborer himmelen med overlegen presisjon, til fregattene våre som skjærer gjennom bølgene med autoritet og styrke. Fra Leopard 2-stridsvogner som dundrer over terrenget, til artilleriet som kan nå mål langt, langt borte – vårt Forsvar er utstyrt med materiell som gjør oss til en motstander ingen ønsker å utfordre.

Bak dette materiellet ligger det lagre av reserver som ville gjort enhver general fornøyd. Våre haller, depot og bunkere er fylt med ammunisjon, reservedeler, og kjøretøy – klare til bruk når situasjonen krever det. Dette er ikke bare trygghet; det er en beredskap som er bygd på stålkontroll, planlegging og år med erfaring.

Men hva hjelper materiell uten menneskene som kan bruke det? Her leverer Forsvaret som aldri før. Utdanningsreformen i 2018 har løftet utdanningen til nye høyder. Vårt personell får en utdanning som er tuftet på moderne metodikk, teknologisk innsikt og en praktisk forståelse av krigens krav. Våre soldater og befal utdannes til å være både tenkende strateger og handlende krigere. De lærer ikke bare å følge ordre – de lærer å lede, tilpasse seg, og løse utfordringer i sanntid.

Denne utdanningen gir oss soldater som er raskere, smartere og bedre forberedt enn noen gang før. Det er en investering i mennesker som forstår at frihet krever ferdigheter, og trygghet krever trening. Våre menn og kvinner i uniform kan operere alt fra hyperavanserte våpensystemer til komplekse fredsoperasjoner med en profesjonalitet som er til å bli stolt av.

Forsvaret er kort sagt en kraft å regne med. En kraft som står på tå hev, døgnet rundt. En kraft som garanterer den fantastiske ingenting – fordi deres slagkraft gjør at ingenting skjer. Ingen invasjoner. Ingen trusler som får fotfeste. Bare frihet og trygghet.

Så la oss løfte glasset igjen – for materiellet som sikrer oss, for utdanningen som former oss, og for Forsvaret som beskytter oss.

For alt vi har og alt vi er – skål for Forsvaret!

Foto: Martine Furnes-Wilkens / Forsvaret